مسیبزاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ابتدای این مراسم به تبیین بخشی از فعالیتهای این اداره کل پرداخت و اظهار کرد: «سه اصل محور بودن مدرسه در تمام برنامهها، فراگیری و اثربخشی و توسعه مشارکت و مشارکت پذیری در همه فعالیتهای این اداره کل لحاظ میشود».
وی با بیان اینکه فعالیتهای قرآنی این اداره کل با همکاری شورای فرهنگ قرآنی کشور و فعالیتهای حوزه نماز با همکاری ستاد اقامه نماز صورت میگیرد عنوان کرد: «در بخش عترت در زمینه برگزاری جلسات گفتوگو و پاسخ به شبهات دینی با سازمان تبلیغات اسلامی همکاری مستمری داشتیم که از این پس فعالیتهای خود در زمینه مهدویت را نیز از طریق بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) دنبال میکنیم».
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) به بیان تاریخچه و ضرورت شکلگیری این بنیاد پرداخت و گفت: «پیش از انقلاب اسلامی تنها مرجعی که موضوع مهدویت را دنبال میکرد انجمن حجتیه بود که بعد از انقلاب به فعالیت خود ادامه نداد و برخی افراد عضو این انجمن با انقلاب زاویه و فاصله پیدا کردند. با کنار رفتن این انجمن هیچ تشکل رسمی دیگری متولی پیگیری موضوع مهدویت نبود».
وی با بیان اینکه با توجه به شیوع خرافات و سوءاستفاده از جریانانهای مرتبط با امام زمان(عج) ضرورت ایجاد یک تشکل دینی منسجم احساس میشد گفت: «در این راستا بنیاد حضرت مهدی(عج) در سال 79 شکل گرفت».
وی تأسیس مرکز تخصصی مهدویت در قم به منظور تربیت طلاب فاضل در زمینه مهدویت را از جمله فعالیتهای صورت گرفته برشمرد و گفت: «این مرکز تا کنون 300 فارغالتحصیل متخصص داشته است. همچنین کتابهای قابل قبولی در زمینه مهدویت وجود نداشت که با ایجاد انتشاراتی در این زمینه 200 عنوان کتاب افزوده شد».
وی در ادامه با بیان اینکه دانشآموزان و دانشجویانی که به جمکران عزیمت میکردند از مکانی برای استراحت و آموزش برخوردار نبودند اظهار کرد: «مجتمع فرهنگی و آموزشی یاوران مهدی از سال ۸۶ ساخته شد و سالانه ۱۵۰ هزار نفر دانشآموز و دانشجو از این مکان استفاده میکنند».
وی با تأکید بر اینکه بنیاد خود را متولی خاص موضوع مهدویت نمیداند و درصدد است از ظرفیت سایر دستگاهها به منظور گسترش مفاهیم مهدویت استفاده کند اظهار کرد: «در این راستا درصدد برآمدیم تا با انعقاد تفاهم نامهای با آموزش و پرورش پلی به سوی دانشآموزان برای بیان فرهنگ مهدویت بزنیم».
اهداف تفاهمنامه
این گزارش حاکی است؛ ارتقای سبک بینش دانشآموزان و فرهنگیان با مباحث مهدویت، ترویج و تعمیق فرهنگ انتظار و پیرایش معارف مهدویت از خرافات و تحریف، تقویت باورهای دانشآموزان و جهت دهی به شور و اشتیاق آنان به مهدویت با عنایت به ظرفیت فرهنگیان از جمله اهداف این تفاهم نامه محسوب میشود.
زمینههای همکاری
از جمله زمینههای همکاری در این تفاهم نامه بهرهگیری از توان علمی، فکری و نرم افزاری کارشناسان و اساتید بنیاد و استفاده از ظرفیت عظیم دستگاه آموزش و پرورش کشور و مشارکت در جهت اجرای طرح امام شناسی و سبک زندگی اسلامی بیان شده است.
همچنین در قالب این تفاهم نامه مقرر شد برنامهریزیهای مدونی جهت برگزاری دورههای تربیت مدرس برای استانها و دورههای آموزشی ارتقای دانش و بینش فرهنگیان و دانشآموزان صورت گیرد.
همچنین برگزاری همایشهای مهدوی از جمله تجلیل از فعالین مهدویت به صورت متمرکز کشوری و استانی، برگزاری گفتمانهای دینی در مناسبتهای ولایی و چاپ و انتشار سه جلد مجله مهدوی به تفکیک مقطع ابتدایی و دورههای اول و دوم متوسطه جزء زمینههای همکاری این تفاهم نامه محسوب میشود.
منبع :خبرگزاری ایکنا